Custom Preloader Icon
...
جوندگاندام های کوچک

همستر(قسمت اول-آشنایی با همستر و طرز نگهداری آن به عنوان یک حیوان خانگی و ملزومات آن)

در این جا میخواهیم درباره ی همستر حیوان خانگی کوچک طی چند مرحله ی جدا در باره ی طرز نگهداری و بیماری ها و طرز درمان و پیشگیری آن ها را با هم برسی کنیم-نویسنده و مترجم:اردوان ونکی – دانشجوی دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
منبع کامل مطالب:کتاب Diseases of Small Domestic Rodents نوشته ی:V.G.C RICHARDSON)
آشنایی با همستر:

درسال 1774 فردریک گابریل سولزر همراه و شاگردش جان ولفگانگ وون گوته یک آزمایش خود را به دانش اجتماعی وتاریخ طبیعی همستر اختصاص داد
این حیوان برای اولین بار توسط دانشمند آلمانی جان فیشر وان والدهایم در سال ۱۸۱۷ میلادی شناسایی و رده بندی شد. در سال ۱۸۳۹ میلاد یک جانورشناس انگلیسی جورج واتر هاوس همستر سوری را دوباره گزارش نموده و آن را کریکتوس آوراتوس نام گذاری کرد.
همستر 7 جنس دارد و 19 گونه .که عبارتند از:همستر سوری ۲. همستر کامپل کوتوله روسی ۳. همستر چینی ۴. همستر روبروفسکی ۵. همستر کوتوله چینی ۶. همستر تبتی ۷. همستر کوتوله تبتی. ۸.همستر دم دراز ۹. همستر کوتوله روسی سفید زمستانی ۱۰ . همستر اروپایی ۱۱ . همستر ارمنی ۱۲ . همستر مغولی ۱۳ . همستر سوکولوف ۱۴ .
همستر ترکی.۱۵ . همستر قزاق ۱۶ . همستر گانسو ۱۷ . همستر رومانی ۱۸ . همستر قفقازی ۱۹ . همستر کره ای

همستر یکی از مشهور ترین حیوانات خانگی به شمار میروند در نوع های مو بلند و مو کوتاه. که اولین بار در سال 1945 در بریتانیا به عنوان حیوان خانگی نگه داشته میشد.
همستر ها از 19گونه تشکیل شده اند که بیشترین نژادی که به عنوان حیوان خانگی نگه داشته میشد گونه یا نژاد سوریه ای بود در زیر به نژاد های معروف همستر ها میپردازیم:
1-همستر سوری
2-همستر چینی
3-همستر کوتوله ی روسی
4-همستر روبروسکی

ولی باز هم شهرت همستر سوریه ای از 3 مورد دیگر نیز فرا تر میرود.
همستر جونده ای شبزی ست و همستر سوریه ای بهترین مثال برای آن است که به صورت تنها نگه داری میشود ولی نژاد روسیه ای به صورت جفت نگه داری میشود .نژاد چینی هم میتواند به صورت جفت نگهداری شودولی در نژاد روسیه ای بسار بهتر میباشد که به صورت جفت نگهداری بشوند چون یک همستر روسیه ای تنها میتواند به سختی زندگی کند و مشگلات رفتاری در ان پدید آید ولی همستر چینی را اگر هم به صورت تنهانگه داریم برای آن مشگلی پیش نمی آید.

husbandry and nutrition:

لانه سازی:
برای نگه داری همستر در خانه به عنوان پت باید در نظر داشته باشیم که قفس بهتر است که به حالت فلزی باشد وزیاد هم بلند ودارای ارتفاع نباشد تا تهویه ی هوا بهتر صورت گیرد و برای بالا رفتن هنگام پایین آمدن خطر سقوط نداشته باشد قفس نگهداری میتواند به حالت چوبی وپلاستیکی نیز باشد ولی باز هم خطر جویده شدن توسط حیوان را دارد ولی در کنار همه ی این ها آکواریم میتواند نقشی بهتر حتی از قفس فلزی بازی کند. قفس همستر باید داری وسیل سرگرم کننده باشد و حد اقل آن یک چرخ وفلک برای براورده ساختن نیاز بدنی و به نوعی ورزش برای حیوان به شمار می آید.بعضی قفس ها داری تونل های پی در پی میباشدکه بسار مناسب است ولی درفصول گرم وحتی فصول معتدل خطر خفگی حیوان به علت جلوگیری ازتهویه ی هوا توصیه نمیشود.
در کل هر قفسی برای حیوان انتخاب میکنیم باید از عاری از هر گونه مسیر فرار باشد چون همستر به شدت پر جنب وجوش است و فرار همستر از قفس بیشترین احتمال را دارد.

کف قفس به هیچ عنوان نباید مثل کف قفس پرندگان توری مانند با فاصله ی زیاد باشد چون برای حیوان استرس زا میباشد وهمستر را عصبی میکند.
در قفس همستر باید سعی بشود وسایل بازی مهیا باشد و این وسایل باید به گونه ای نباشد که باعث جراحت حیوان بشود چون اگر همستر ها بهصورت چند تایی نگه داری بشوند بر اساس یک خصوصیت رفتاری همستر های دیگر به همسترمجروح حمله میکنند و آن حیوان با خطر مرگ مواجه است.
کف قفس را باید با موادی مثل پوشال وخاک اره ویا پنبه بپوشانیم ولی بهترین انتخاب رای پوشاند کف قفس پوشال است.
همستر طبق خصوصیات رفتاری اش قسمتی از قفس را برای مکان ادرار انتخاب میکند بهتر است مکان ادرارش را با پنبه یا دستنال کاغذی بپوشانیم تا حیوان راحت تر باشد.

بهتر است در قفس همستر یک مکانی کوچک وسر پوشیده به عنوان خانه که مکان خواب همستر باشد و جنس آن خانه زیاد اهمیتی ندارد ولی باید مستحکم و عاری از چیز های تیز باشد وکف آن را بهتر است با پنبه بپوشانیم.البته خاک اره هم میتواند انتخاب خوبی باشد ولی اگر همستر ای که به عنوان حیوان خانگی داشته باشید از نوع مو بلند است به هیچ وجه خاک اره نه برای پوشاندن کف قفس ونه برای کف خانه ی همستر توصیه نمیشود چون به موی همستر چسبیده وباعث عصبی شدن حیوان میشود.
به کار بردن یک ظرف کوچک کم عمق برای قرار دادن غذای حیوان بسیار مهم است چون با گذاشتن غذا در آن مکان حیوان نسبت به ظرف غذا شرطی میشود و در تربیت حیوان بسیار نقش مهمی بازی میکند
قفس همستر باید از محل تابش مستقیم افتاب دور باشد و به وسایل گرم کننده هم نباید زیاد نزدیک باشد چون همستر میتواند سرما را خیلی راحت تر از گرما تحمل بکند به خصوص که نژاد روسیه ای بسیار به گرما حساستر از بقیه ی نژاد ها است دمای محل نگه داری همستر باید بین 18 -21 در جه ی سانتی گراد باشد.
همستر ها معمولا زندگی شبانه دارند تا از دست شکار و صیاد و پرندگان صیاد در امان بمانند.
همستر سوری وحشی با رکود دما اطرافش تا 10 روز مشگلی ندارد اما تا (مرز 20 درجه سانتی گراد) و اجازه میدهد دمای بدنش کاهش یابد این به حیوان کمک مییکند تا متابولیسم بدنش را تا سقف 5 درصد در زمستان کاهش دهد.مثلا تعداد تنفس و ضربان قلبش را کم میکند و میزان غذای موردنیازش را به طبع کاهش می دهد که اگر از مدت 10 روز بیشتر شود واز شرایط اب و هوایی اطراف محلی را فراهم نکند میمرد.در صورتی که لانه ای پیدا کند داخل آن رفته و به خواب زمستانی می رود.(حفاری کردن مستقیما به دما بستگی دارد)

پایان قسمت اول- ((نویسنده و مترجم: اردوان ونکی -دانشجوی رشته ی دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج))

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام . من یه جفت همستر نر و ماده دارم که همسترم ماده ام یکی دوماهی میشه زایمان کرده و پدر مادرو بعد از زایمان کنار هم نذاشته بودم که دیشب گذاشتم کنار هم ولی با هم درگیر شدنو همستر نر چشم همستر مادرو زخمی کرده و فکر کنم مردمکش تخلیه شد. چون قبلش چشامش قلمبه بود ولی الان کوچیک شده دیگه قلمبه نیس. حالا میخوام بدونم که این پدرو مادر دیگه کنار هم نزارمشون؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
chat