Custom Preloader Icon
...
پرندگان زینتی

مدفوعات پرندگان زینتی

🔅دفع غیر طبیعی:

اکنون به بررسی تغییراتی می پردازیم که به معنی مشکل در سلامتی است. با مدفوع شروع می کنیم که قسمت تیره و جامد دفع است.

تغییرات در مدفوع:

اولین تغییر جدی اسهال است , به این صورت که انقدر شل است که مدفوع دیگر جامد یا مارپیچ نیست و آبکی است. بعضی ها فکر می کنند دفع زیاد مایع که به دلیل خوردن سبزیجات یا میوه های آبدار است اسهال است, اما نیست. به یاد داشته باشید که افزایش در ادرار به دلیل برنامه غذایی یا استرس طبیعی است, در اسهال حتی مدفوع هم آبکی است.

اسهال در پرندگان بندرت دیده می شود که نشان دهنده مشکلی در سیستم گوارش است. گاهی اوقات به دلیل یکباره دادن غذای جدید به طوطی است( یعنی به مرور زمان پرنده رو با غذا آشنا نکنیم و غذای جدید رو یکدفعه جایگزین غذای اصلی کنیم). در زمان های دیگر طوطی غذای مسموم یا یک جسم خارجی یا یک نوع سم مثلا سرب (با گاز گرفتن فلزات سربی) خورده است. آنتی بیوتیک ها نیز منجر به اسهال می شوند همین طور عفونت روده ای قارچی یا باکتریایی, انگل هایی مانند giardia یا roundworm , فتق, گیر کردن تخم یا بیماری. یک پرنده مسهل اغلب چسبندگی مخرج با شکل چسبیدن مدفوع به مخرجش دارد.

اگر فکر می کنید پرنده تان اسهال است یا اینکه مطمئن نیستید با دامپزشکتان سریع تماس بگیرید. پرنده ها با اسهال آب بدنشان را از دست می دهند و در یک زمان کوتاه می میرند. حتی در نبود اسهال شما همیشه به دنبال کرم هایی مانند roundworm یا hookworm در دفع پرنده تان باشید.

تغییر رنگ:

اگر مدفوع قرمز, خاکستری یا سیاه پرنده تان به دلیل تغییر رژیم غذایی اش نیست با دامپزشک مشورت کنید, زیرا این رنگ ها می تواند به معنای مسئله جدی ای باشد. خون پیدا شده در حین دفع معمولا به معنی این است که پرنده تان از قسمت پایینی سیستم روده دچار مشکل است. می تواند نشانه عفونت روده ای, مسمومیت, زگیل, تومور،انگلها, مشکل در تخم گذاری, یا خوردن شی خارجی مانند کف دریا و سنگ معدنی و یا قسمتی از اسباب بازی هاباشد. مدفوع سیاه تازه نشانه خونریزی در قسمت بالای سیستم روده می باشد.

اگر مشکوک به خونریزی داخلی پرنده تان شدید هیچ وقت منتظر نباشید تا ببینید که بهتر می شود یا نه. اگر منتظر بمانید تا زمانی که پرنده تان نشانه ای از ضعف را نشان بدهد ممکن است برای نجاتش خیلی دیر باشد.

موارد زیر نمونه های دیگری از مدفوع غیر طبیعی است که شما باید در مورد آنها با دامپزشک صحبت کنید.

سبز_مشکی تیره: ممکن از نشانه مشکل کبدی باشد.

غذای هضم نشده: اگر متوجه هرگونه تکه دانه یا پلت شدید نگران باشید. این نشانه ها می تواند به معنی انگل , عفونت روده, تورم پیش معده, یا بیماری پانکراس (لوزالمعده) یا دیگر ارگان های داخلی بدن باشد.

ثبات در مدفوع قیر مانند: اگر متوجه شدید که پرنده تان مدفوع سیاه قیر مانند دفع می کند ممکن است به این معنی باشد که او چیزی نمی خورد. در پرنده های کوچک مثل لاوبرد ها یا کوکاتیل مدفوع ممکن است طی 24 ساعت تیره و خمیری شود. 48 ساعت یا بیشتر برای پرنده های بزرگتر مانند خاکستری آفریقایی و آمازون ها طول می کشد تا این دفع های تیره و غلیظ را داشته باشند.

تغییر در مقدار: اگر متوجه افزایش در مقدار مدفوع در هر دفع شدید می تواند به این معنی باشد که پرنده تان غذایش را درست هضم نمی کند یا در تخم گذاشتن مشکل دارد. دفع های خیلی کم , فشرده و تیره به معنی این می تواند باشد که پرنده تان به علت بیماری یا انسداد داخلی در طی یک وعده به اندازه کافی نمی خورد.

تغییرات در ادرار:

قسمت شفاف و مایع دفع پرنده خیلی سریع با توجه به غذا, استرس, هیجان یا بیماری تغییر می کند.

افزایش: اگرچه یک تغییر معمولی در برنامه غذایی یا عواطفش نمی تواند افزایش چشمگیر و طولانی مدت ادرار را توضیح دهد می تواند یک نشانه سریع از یک بیماری متابولیک مانند بیماری کلیه باشد. مسمومیت, عفونت و عکس العمل های دارویی می تواند منجر به بیش ادراری شود.

کاهش: کاهش چشمگیر در قسمت ادرار می تواند به دلیل از دست دادن آب بدن که سریعا منجر به مرگ می شود باشد.

خمیری بودن: پرندگان با برنامه غذایی تخمه اغلب ادرارشان به شکل یک خمیر سفید خشک می شود. اغلب کسانی که برنامه غذایی تخمه برای پرندگانشان دارند فکر می کنند که این یک دفع نرمال است.

تغییر رنگ:تغییر در رنگ ادرار که معمولا شفاف است بسیار واضح است و معمولا نشانه یک بیماری جدی است. معمول ترین تغییر زرد یا سبز کم رنگ شدن, به دلیل مشکلات کبدی است. ادرار قرمز- قهوه ای ممکن است مسمومیت با فلزات را نشان دهد.

تغییرات در قسمت سفید urates:

تغییر در قسمت سفید دفع مانند تغییر در ادرار زمانی اتفاق می افتد که مشکل در سلامتی وجود داشته باشد. تغییر رنگ به زرد یا زرد-سبز می تواند بیماری کبدی را نشان دهد. قرمز یا قرمز-قهوه ای هم می تواند نشانه ای از بیماری کبد یا مسمومیت سربی باشد.

لمیا کنعانی

دامپزشک پرندگان زینتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
chat