Custom Preloader Icon
...
جوندگاندام های کوچک

همستر(قسمت سوم-رفتارشناسی و نوع رابطه ی همستر با هم نوعان خود و صاحب( یا دامپزشک))

Little-hamsters-as-petsقسمتسوم از بخش همستر-در این قسمت درباره ی رفتار همستر به نسبت نژاد خاص و نحوه ی برخورد هر همستر با هم نوعان خود میپردازیم

((نویسنده و مترجم: اردوان ونکی – دانشجوی رشته ی دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج))

Stocking & behavior:

همستر سوریه ای:

همسر سوری بزرگسال باید به صورت تک نگهداری شود جوانترین آنها فقط تا 6-8 هفتگی میتوانند باهم در یک مکان زندگی کنند اگر از این مدت بگذرد باهم شروع به دعوا کردن میکنند حتی اگر نر و ماده باشند.تنها استثنا در این شزایط فقط در نگهداری 2 جنس نر باهم است ان هم به شرطی که از دوران شیر خوارگی باهم بزرگ شده باشند در غیر این صورت به طور حتم به درگیری منجر میشود.جنس های ماده به هیچ وجه نمی توان باهم نگهداری کرد آن ها جنس نر را هم موقعی تحمل میکنند که آبستن نشده باشند و بگونه ای بعد از جفتگیری احتمال دعوا کردن آن دو باهم بسیار زیاد است و در این شرایط جنس نر احتمال مرگ بالاتری دارد.

در کل در تمام نژاد های همستر ها نر ها آرام تر زود رام تر و اهلی تر اند ولی از لحاظ قدرت بدنی جنس ماده قوی تر است.

همستر روسی:

همستر روسی از تمام همستر های دیگر اجتماعی تر است که در حیات وحش هم به صورت خانوادگی باهم زندگی میکنند آنها را اغلب باید به صورت جفت نگهداری کرد ولی زمان کنار هم قراردادن جنس نر و ماده باید در سن جوانی باشد و در آنها درگیری رخ نمی دهد.در مواقعی حتی جدا کردن یکی از دوجنس از هم دیگری(به خصوص جنس نر)دچار بیماری یا افسردگی و کم غذایی و یا حتی چاقی مفرط میشود.

همستر چینی:

ای گونه همستر به نوعی از لحاظ اخلاقی حد واسط سوریه ای و روسیه ای است ولی پرخاشگری را هنوز دارد.

همستر روبوروسکی:

این نژاد بهتر است که به صورت جفت نگه داری شوند.

برخی از حرکات رفتاری:

جیغ کشیدن ممتد:

اگر در همستر خود این چنین رفتاری دیدید.جای نگرانی نیست این رفتار ناشی از ترس از شما و زود اقدام کردن شما به دست گرفتن همستر و دستی کردن او میباشد این رفتار بیشتر با جیغ کشیدن و خوابیدن به سمت پشت همراه است در مواردی هم ادرار کردن بر روی دست شما همراه است

برخورد دندان ها :

از دیگر رفتار های نشان دهنده ی وجود ترس در همستر بر خورد دندان ها باهم است این رفتار بیشتر در همستر های تازه وارد به یک قفس یا یک محل جدید است که با گذشت زمان اصلاح میگردد.

ساییدن پهلو ها به اطراف قفس:

این یک رفتار غریزی در ههستر است که به منظور تعیین قلمرو انجام میشود

بهداشت محیط(Hygiene)

قفس همستر هر هفته باید تمیز شود به خصوص قسمتی که در آنجا ادرار میکند هم باید طی هفته 2 بار عوض شود اما تا جایی که ممکن هست خانه ی کوچکی که همستر در ان میخوابد و معمولا مدفوعش هم آنجاست را هر 2 هفته یک بار عوض کنید به 2 دلیل 1-ارامش حیوان را به هم میزند 2-همستر حیوانی مدفوع خوار است از مدفوع خود برای گرفتن و بازگردانی اسید های امینه و مواد غذایی ضروری که از دست داده است استفاده میکند. برای تمیز کردن قفس از کمی مواد ضد عفونی کننده به همراه آب استفاده کنید و بعد از تمیز کردن قفس را خشک کنید و پوشال ها وپنبه های جدید را جایگزین کنید.

نحوه ی ارتباط با همستر:

برای اینکه بتوانید به راحتی و با اطمینان همستر خود را در دست بگیرید باید به یک سری از قوانین برای در دست گرفتن همستر توجه کنید تا مطمئن شوید همستر شما رام شده و می توانید با او ارتباط برقرار کنید.

قبل از خرید همستر مطمئن شوید فقسی که برایش تهیه کرده اید مناسب است و وسایل درون ان برای همستر خوب و کافی اند

زمانی که همستر را به خانه اوردید یک هفته او را در قفس به حال خودش بگذارید تا بتوانید با خانه و محیط جدیدش اشنا شود.در این یک هفته سعی کنید دست خود را زیاد به سمت همستر نبرید تا حیوان نترسد.

 

سعی کنید قفس همستر را جایی قرار دهید که دیگران هستند.اما هنگام سروصدا و یا امدن حیوانات خانگی دیگر به خانه شما(سگ و گربه)قفس همستر را جابه جا کنید.هنگامی که همستر ها خواب هستند نباید سروصدا زیاد باشد زیرا موجب مضطرب شدن و عصبی شدن همستر می گردد.

هرگز هنگامی که همستر خواب است مزاحم او نشوید.مخصوصا در هفته اولی که همستر به خانه شما امده.هنگامی که بیدار شد و از خانه خود بیرون امد می توانید او را به ارامی نوازش کنید.هرگز همستر را از خانه خود به زور بیرون نیاورید.

رام کردن همستر:

همستر ها برای اینکه بتوانند به شما اعتماد کنند به زمان احتیاج دارند.

هرگز عجله نکنید.این کار شما باعث ترس بیشتر همستر می شود و حیوان دیرتر با شما ارتباط برقرار می کند.به یاد داشته باشید اگر بیش از حد به همستر تان فشار بیاورید همستر شما عصبی و مضطرب می شود.هرگز سعی نکنید به زور همستر خود را در دست بگیرید.

برای اینکه بتوانید با همستر خود ارتباط برقرار کنید باید به نکات زیر توجه کنید و پنج گام زیر را رعایت کنید»»»

گام اول:

 

همانطور که گفته شد به مدت یک هفته دست خود را نزدیک هستر نبرید و بگذارید به محیط جدید عادت کند.بعد از یک هفته شما می توانید با غذا دادن به همستر توجهش را جلب کنید.

گام دوم:

 

کنار قفس همستر بنشینید و با او به ارامی صحبت کنید تا صدای شما را بشناسد.

گام سوم:

 

غذای مورد علاقه همستر را(بهتر است از تخمه افتاب گردان و یا کشمش یا میوه های خشک استفاده کنید.)در دست بگیرید.درست خود را به ارامی درون قفس ببرید.همستر خیلی ارام به دست شما نزدیک می شود.

توجه:هنگامی که همستر به دست شما نزدیک شد هرگز نباید سریع دست خود را عقب بکشید و یا همستر را نوازش کنید.زیرا این کار باعث ترس همستر می شود.وقتی همستر به دست شما نزدیک شد.برای برداشتن غذا به روی دست شما می اید.

گام چهارم:

 

هنگامی که همستر بر روی دست شما امد نباید دستتان را تکان بدهید.اگر همستر بر روی دست شما برای گرفتن غذا نیامد نباید او را مجبور کنید.چند بار دیگر این روش را امتحان کنید و غذا را در دست خود به سمت همستر ببرید.اگر چند بار این کار راتکرار کنید بالاخره همستر در دست شما می اید.

 

گام پنجم:

 

چند بار این کار را تکرار کنید.بعد از چند بار به ارامی دست خود را بالا بیاورید.اگر خیلی سریع دستتان را بالا بیاورید ممکن است همستر از روی دست شما بپرد و صدمه ببیند.شما باید خیلی ارام دست خود را بالا بیاورید.می توانید با دستی دیگر سر همسترتان را به ارامی نوازش کنید.چند بار این کار را نیز تکرار کنید و همستر را نوازش کنید.بعد از مدتی او متوجه خواهد شد که می تواند به شما اعتماد کند.

همستر ها ممکن است بعد از 1 هفته و یا بعد از 1 ماه به شما عادت کنند و این به سن همستر و نوع همستر و طرز رفتار کردن شما با او بستگی دارد در اینجا همستر سوری و روسی زودتر از بقیه ی همستر ها دستی میشوند.

 

تب گاز گرفتگی همستر(جونده) (Rodent-Bite Fever):

تب گاز گرفتگی به وسیله باکتری استرپتوباسیلوس مونی فرمیس  رخ میدهد. این ارگانیسم‌ها در مجاری تنفسی و دهان – حلق جوندگان به ویژه موش وجود دارند.. نشانه‎ها شامل لرز ، تب ، بیقراری ، سردرد ،استفراغ و درد عضلانی 2 تا 10 روز پس از آلودگی می باشند. بثورات جلدی (Rash) می تواند همراه با درد مفاصل  ، هپاتیت ، باشد. اگر اقدامات درمانی انجام نشود می تواند منجر به بروز بیماری شدید و مرگ شود. میزان مرگ و میر در افراد بیمار درمان نشده 7 تا 10 درصد است.

رفتار با همستر:

همستر حیوانی شکننده و حساس است در رفتار با حیوان باید دقت کنیم از پرخاشگری و بلند صحبت کردن در کنار حیوان خودداری کنید زیرا این کار ها روی رفتار همستر تاثیر داشته و استرس که عامل اصلی بیماری در حیوانات خانگی ست ـ را به همستر القا میکند و این رفتار احتمال گاز گرفته شدن توسط همستر را بالا میبرد.

سعی کنیم همستر را کمتر با دست  خود بگیریم این کار استرس حیوان را بالا میبرد. سعی کنیم با دست خود به همستر غذا دهیم تا با بوی دست ما اشنا شود و به نوعی اعتماد به صاحب را پیدا میکند.

سعی کنیم غذا های داده شده به همستر را شسته و بعد به صورت خشک به همستر بدهیم. سعی کنیم همستر را داخل خانه آزاد نکنیم احتمال مرگ همستر و یا بیماریش بسار بالا میرود.

اگر به هنگام دست گرفتن ـ همستر دست شما را گاز گرفت بسیار مراقب باشد که همستر پرت نشود. وارد شدن ضربه به همستر باعث بروز بیماری به نام ((دیس پنه)) میشود. به توضیح این بیماری میپردازیم:

دیس پنه:

علت اصلی بروز دیس پنه در همستر ها وارد آمدن ضربه به حیوان است. در اغلب موارد همستر، در اثر فشار وارده هنگام گرفته شدن توسط کودکان و افراد ناوارد، واکنش نشان داده و دست آنها را گاز می گیرد. این امر موجب پرت کردن حیوان، وارد آمدن ضربه و بروز دیس پنه ضربه ای در همستر می شود.

تشخیص بیماری براساس تاریخچه و وجود خون دماغ در حیوان است. برای معالجه، درمانهای حمایتی توصیه می شود. بدین ترتیب استفاده از کورتیکوستروئیدها(محلول در آب حیوان-آب همستر به مدت 3-4 روز باید گرم باشد)، مایع درمانی و فراهم نمودن محیطی گرم برای حیوان مفید است. بیماری بستگی به وخامت اوضاع و ضربه وارد شده دارد.

((نویسنده و مترجم: اردوان ونکی – دانشجوی رشته ی دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج))

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
chat