Custom Preloader Icon
...
جوندگاندام های کوچک

همستر-(قسمت دوم – تغذیه و سلامت غذایی همستر بالغ)

 

201661

نویسنده و مترجم: اردوان ونکی – دانشجوی رشته ی دکتری دامپزشکی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

Nutrition and feeding:

همستر حیوانی همه چیز خوار به حساب می ایدو در انتخاب غذا سختگیری نمیکند.کلمه ی ((همستر)) از یک کلمه ی آلمانی به نام ((hamstern)) به معنای ذخیره کننده گرفته شده است.

یکی از مشخصه های رفتاری در همستر  جمع آوری غذاست آنها غذا را در کیسه های دهانی خود  مخفی کرده و در قسمت انبار لانه ی زیرزمینی خود پنهان میکنند وقتی این کیسه ها کاملا پر میشوند  به اندازه ی سر آنها میشوند به گونه ای که انگار دارای 3 سر هستند.

بهترین زمان برای غذا دادن به همستر  در روز زمان غروب افتاب یا همان عصر قبل از زمان یک فعالیت آنها میباشد که غذا  همانطور که گفته شد باید در ظرفی کم عمق باشد.

Dry food:

از چیز هایی که به عنوان غذا میتوانیم به همستر بدهیم میتوان به:غذا های تجاری مخصوص همستر – پلت ها- ذرت- یونجه- خشکبار- تخم آفتابگردان-پسته-بادام زمینی میتوان اشاره کرد که غذا ی داده شده باید در کل به اندازه ی 5-6 گرم  در روز باید برسد چون دادن مقدار زیاد غذا باعث بروز مشگلات گوارشی میشود.در ضمن غذای داده شده نباید زیاد تیز باشد چون امکان آسیب رساندن به کیسه های دهانی  را دارد.

 

Green food & protein:

همستری که دچار مرض چاقی شده است بهتر است که غذای سبز مثل هویج وجعفری داده نشود.سعی کنید غذای سبز داده شده به حیوان خیس نباشد چون باعث شل شدن مدفوع حیوان میشود.

بومادران وتمشک در اندازه های کم پیشنهاد میشود که به حیوان داده شود.

در زندگی طبیعی همستر کرمخاکی هم میخورد میتوانیم به مقدار بسیار کمی هم کرم خاکی به همستر داده شود.

مقدار کمی هم غذاهای تجاری گربه وسگ هم به مقدار کم و یا گوشت خام هم به مقدار کم میتوانیم به حیوان بدهیم.موردی هم گزارش نشده که دادن گوشت به همستر رفتار همزادخواری را افزایش دهد.

Vitamins:

ویتامین B  و K از مهمترین ویتامین هایی ستند که همستر به آنها احتیاج دارد که معمولا با دادن غذا های گفته شده د ر قسمت های پیشین نیاز همستر تامیین میشود.

Forbidden foods:

همستر علاقه به انباشتن غذا ها وهر چیز دیگری دارد به آنها نباید غذای مانده و شیرینیجات داده شود علت این که دادن شیرینیجات به همستر ممنوع شده این است که باعث تشدید محیط قلیایی در بدن همستر شده و موجب مرگ همستر میشود.

Gnawing:

همستر نیارز به خوردن و جویدن غذا با چیز های دیگر دارد تا از رشد دندانش جلوگیری کند چون رشد دندان در جوندگان یکی از مهمترین مسایل به حساب می اید چون در صورتی که این حیوانات چیزی را نجوند رشد دندانشان به حدی میرسد که از آرواره ی پایینشان خارج میشود و احتمال سوراخ کردن فک پایینشان نیز وجود دارد.برای جلوگیری از این اتفاق میتوان غذا ها یی که در اختیار همستر قرار میگیرد سفت تر باشد ویا تکه مقوا و چوبی برای جویدن در قفس

Water:

همستر حیوانی است که آب زیاد برایش مضر بوده و موجب مرگ حیوان میشود برای جلوگیری از تشنگی احتمالی حیوان و مرگ حیوان باید از ظروف آب مخصوص همستر که به صورت لوله مانند اند و به قفس متصل میشوند استفاده کرد در من آب داخل ظرف باید تازه باشد و هر روز عوض شود.

در ضمن دسترسی به آب نیز برای همه ی همستر ها از جمله همستر های کوچک راحت باشد.

در مورد تغذیه ی نوزادان در بخش های بعدی صحبت خواهیم کرد.

نویسنده و مترجم: اردوان ونکی – دانشجوی رشته ی دکتری دامپزشکی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
chat