Custom Preloader Icon
...
جوندگاندام های کوچکدامپزشکیمقالات تخصصی دامپزشکی

همستر-قسمت چهارم(بیماری های گوارشی و نحوه درمان آنها)

این سری مطالب در مورد بیماری های همستر در چندین قسمت تهیه شده است که قسمت نخست آن به معرفی شایع ترین بیماری های گوارشی می پردازد. در روزهای آتی قسمت های بعدی این سری بیماری ها منتشر خواهد شد.

نویسنده و مترجم:اردوان ونکی – دانشجوی رشته ی دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

Digestive system

فیزیولوژی:

مدفوع خواری از رفتار های نرمال غذایی در جوندگان خصوصا همستر است این کار همستر را قادر می سازد تا ویتامین B ای که توسط یک باکتری که در قسمت سکوم وجود دارد دوباره بدست آید و به گونه ای از خروج این باکتری از سکوم خود جلو گیری میکند تا با کمبود ویتامین B مواجه نشود. معده همستر از 2 قسمت تشکیل شده : یک قسمت به نام معده ی پیشین(که هم ارز شکمبه یا سیرابی در نشخوار کنندگان است)که در آن به نوعی تخمیر گاستریکی صورت میگیرد. و قسمت دیگر معده پسین می باشد.

شکم و روده – دلایل اسهال و مشگلات گوارشی:

این قسمت یکی از مهمترین قسمت هایی ست که برای اکثر کسانی که همستر نگهداری می کنند پیش می آید و در اغلب موارد هم همستر با گرفتن اسهال شدید طی مدت کوتاهی می میرد و در این قسمت مهمترین علتی که در بوجود آمدن مشگلات گوارشی در حیوان می شود ، تغییر در رژیم غذاییست.

Clinical signs:

نرم شدن مدفوع و کثیف کردن اطراف قفس خصوصا در همستر هایی با سن کم(3-5 هفته) از نشانه های کلینیکی مشگل گوارشی است

Treatment:

در این قسمت از پیشنهاد کردن دارو خود داری کردیم و فقط از طریق غذایی درمان را ادامه میدهیم.از دادن تمام غذا هایی که طبع سبزیجات دارند (غذا های سبز)مثل کاهو جعفری و… بطور کامل خود داری می کنیم به مدت 3-4 روز بعد از قطع شدن اسهال. به جای غذا های سبز از غذا های زیر استفاده میکنیم:

دادن غذا ها میکس(پلت)و خشک ، دادن نان تست برشته شده  ، دادن 5-7 دانه برنج پخته شده ، ومقدار بسیار کم بیسکوییت برای جلوگیری از یبوست(در موارد خاص) – توجه:اگر بطری یا مکانی که آب همستر را در آن میریزیم به طور مرتب شسته نشود میتواند یکی از علت های خاص ایجاد اسهال در همستر باشد.

Wet Tail دم خیس :

این بیماری از شایع ترین بیماری ها در همستر های با مقدار سن کم(3-5 هفته ای) است که تازه از شیر مادر گرفته شده اند و از نظر هضم غذا توانایی بالا یی ندارند و در صورت تغییر اب و هوا و یا مکان مثل آوردن همستر از فروشگاه حیوانات خانگی به منزل هم می تواند در رخ دادن این بیماری دخیل باشد. وارد شدن استرس به همستر از عوامل مهم در این بیماری ست.

Clinical signs:

کثیف کردن اطراف قفس ، کثیف بودن ناحیه مقعدی و پا های پشت همستر ، بوی بسیار بد قفس ، بی حال شدن همستر طی یک الی دو روز بعد از بروز بیماری ،  ضعف عضلانی و قادر نبودن در بالا رفتن از اجسام داخل قفس ، کم تحرکی ، خواب طولانی از علایم این بیماریست.

Treatment:

متاسفانه این بیماری درمان قطعی ندارد و در موارد مختلف با مرگ همستر روبرو شده حتی در آزمایشات مختلف نتیجه اطمینان بخشی نداشته است.

Prevention:

جلوگیری از این بیماری کشنده بسیار مهم است محیط قفس در جلوگیری از این بیماری بسیار موثر است. باید از وارد کردن استرس به همستر کوچک خودداری کنیم به طور مثال دست گرفتن همستر تازه وارد به منزل و خصوصا با سن کم از عوامل بوجود آورنده است . اضافه کردن oxytetracyclineو erythromycin به میزان هرکدام 2 قطره به آب همستر میتواند از بروز جلوگیری کند. سعی شود قفس همستر هر هفته به طور کلی وجزیی شسته و ضد عفونی شود و غذا های خشک در سن کم بیشتر داده شود تا غذا ها یی مثل سبزیجات. علت اصلی اسهال و لین شدن مدفوع همستر پر کاری باکتری در معده ی پیشین است و به این منظور همستر باید از لحاظ ویتامین B تامین باشد. حال به بیماری های گوارشی دیگری که با اسهال همراه است می پردازیم:

Salmonellosis

سالمونلا همسترهاي بيمار علائمي مانند بي‌اشتهايي، ژوليدگي موها، كاهش وزن، علائم تنفسي، اختلالات توليد مثلي مانند سقط جنين، وجود ترشحات چشمي و نرم و روشن شدن مدفوع را نشان مي‌دهند. بيماري از طريق گوارشي منتقل مي‌شود و عواملي مانند تغذيه نادرست،باعث بروز می شود.همستر بیمار باید از بقیه همستر ها جدا شود در ضمن این بیماری مشترک بین اسان و حیوان است و احتمال انتقال آن به نسان می باشد.

tyzzer 

بيماري تيزر يك بيماري عفوني است. عامل آن يك باكتري مي‌باشد كه سلولهاي كبدي، قلبي و پي‌تليال روده را درگير مي‌كند. همستر بيمار به طور ناگهاني دچار اسهال مي‌شود كه در اين حالت مدفوع به حالت كاملا آبكي و به رنگ زرد در مي‌آيد و در ادامه همستر دچار دهيدراتاسيون شديد (بي‌آبي، بدليل از بين رفتن آب بدن) شده و در نهايت مي‌ميرد. از ديگر اختلالاتي كه در اين بيماري ديده مي‌شود ضايعات كبدي است.

Treatment:

این بیماری هم مثل بیماری دم خیس درمان قطعی و ثمر بخش ندارد ولی گرم کردن حیوان و دادن دارو های oxytetracycline به میزان 7 قطره به آب حیوان اضافه شود . که در موارد بسیار نادر از کشته شدن همستر جلوگیری می کند.

بیرون زدگی رکتوم در همستر در این عارضه مقعد به شکل یک بیرون زدگی قرمز تیره و مدور به نظر می رسد.این حالت به دنبال انتریت های حاد و تورم روده ها رخ می دهد. برای درمان باید به علت اصلی بیماری توجه کرد که در بسیاری از موارد ناشی از دادن زیاد سبزیجات و تورم روده است و بیماری های دیگری را به دنبال دارد.

 

 

نویسنده و مترجم:اردوان ونکی – دانشجوی رشته ی دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
chat